Виконуємо дипломну роботу

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ВИКОНАННЯ ДИПЛОМНОЇ РОБОТИ
З ПРОФЕСІЇ «ТРАКТОРИСТ-МАШИНІСТ С/Г ВИРОБНИЦТВА»


Вступ

Важливою складовою підсумків навчання для учнів професійної (професійно-технічних) освіти є захист дипломної роботи, проекту чи творчої роботи, що її замінює.
Дипломна робота – це вид кваліфікаційної роботи, головним змістом якої є розв'язання актуальної виробничої проблеми. Тема дипломної роботи повинна починатися зі слів: «Технологія …», «Технологічний процес …». У назві дипломної роботи не дозволяється використовувати скорочення(абревіатури), крім загальноприйнятих.
Дипломна робота з професії виконується в термін, визначений навчальним планом за фахом і навчальним планом освітнього закладу.

Метою виконання дипломної роботи є:
1. Засвоєння учнями методів розробки та технологічного рішення визначеного завдання.
2. Закріплення навичок самостійної роботи з технічною літературою та узагальнення матеріалу, засвоєного під час виробничої практики.
3. Перевірка рівня готовності учнів до самостійної роботи за обраною професією:
- учень повинен чітко усвідомлювати поставлені перед ним завдання,технологічну послідовність виконання роботи, визначити матеріали та інструменти, якими будуть виконуватись роботи, опираючись на економічні розрахунки, матеріальну потребу та враховуючи правила охорони праці. Учень також повинен мати навички з використання навчально-технологічної документації, чітко формулювати свої думки, читати креслення, здійснювати технічні розрахунки та розробляти карти технологічних процесів.


1. Вимоги до дипломної роботи.

Виконання дипломної роботи учнями завершує підготовку кваліфікованого робітника, закріплює теоретичні знання учнів, є перевіркою їх готовності до самостійної виробничої діяльності.
Водночас дипломна робота визначає рівень навчально-виховної роботи педагогічного колективу з професійної, інтелектуальної та творчої підготовки учнів.
Основою до дипломної роботи є завдання, яке містить тему дипломної роботи та необхідні вихідні дані. Завдання видається учням до початку виробничої практики згідно переліку за встановленим зразком (Додаток 2).
Тематика дипломних робіт повинна відображати конкретні завдання, пов'язані з виробництвом та навчальним планом. За складністю теми повинні відповідати обсягу та рівню теоретичних знань і практичних умінь учнів.
Допускається повторення теми, однак завдання у такому випадку повинні бути різними.
Дипломна робота видається не пізніше ніж за два-три тижні до початку переддипломної практики, за час проходження якої учень повинен зібрати необхідний матеріал, вивчити його та перейти до виконання роботи. Зміст дипломної роботи повинен відповідати темі. Дипломну роботу слід оформлювати відповідно до ДС ТУ 3008-95 та вимог ЕСТД і ЕСКД.
Виконанням дипломних робіт керує викладач спеціального предмету, який призначений наказом по училищу.
Перед початком видачі тем дипломних робіт проводяться збори групи, на яких учням пояснюється порядок та послідовність виконання роботи, їх зміст і об'єм питань з кожного розділу.
Викладачі за місяць до початку державної кваліфікаційної атестації (ДКА) перевіряють дипломні роботи і виставляють оцінку з короткою рецензією.
Рецензія - це критичний відгук (дає аналіз і оцінку) дипломної роботи.
Реквізити рецензії: заголовок (який містить назву рецензованої роботи, прізвище та ініціали її автора, рік написання), короткий виклад суті роботи та висновки, зауваження, оцінку автора рецензії, підпис та посаду рецензента, дату.
Виконана учнем дипломна робота зберігається в ліцеї, а за 2-3 дні перед початком державної кваліфікаційної атестації видається учневі для підготовки.
Термін зберігання в ліцеї виконаних дипломних робіт, звітів та щоденників про виробничу практику - 1 рік.


2. Етапи виконання дипломної роботи

2.1  При виконанні дипломної роботи рекомендується
1. Вибрати тему дипломної роботи.
2. Розробити разом з керівником завдання та графік виконання дипломної роботи.
3. Вивчити методичні вказівки до виконання дипломної роботи.
4. Зібрати матеріали та опрацювати літературні джерела.
5. Написати чернетку дипломної роботи та здати її на перевірку керівнику.
6. Написати чистовий варіант (і оформити дипломну роботу відповідно до вимог ЕСТД і ЕСКД, ДС ТУ 3008-95)
7. Переплести дипломну роботу.
8. Переплетену роботу здати на перевірку керівнику.
9. Отримати рецензію керівника на дипломну роботу.
10. Підготувати роботу до захисту.
11. Захистити дипломну роботу.

2.2  Складання плану і графіка виконання дипломної роботи

Обравши тему дипломної роботи учень разом із керівником розробляє завдання для дипломної роботи, складає план і графік виконання дипломної роботи. Завдання до дипломної роботи пишеться в двох примірниках, підписується учнем, керівником і затверджується заступником директора з навчальної роботи. Один примірник завдання підшивається до дипломної роботи, другий - знаходиться у керівника роботи.

2.3  Підбір і вивчення літературних джерел, збір матеріалів

Згідно із затвердженим завданням, учень підбирає літературні джерела (статті, брошури, підручники, стандарти тощо), накопичує статистичний матеріал, офіційні документи, практичні та інші матеріали, які відносяться до теми. Вивчає й опрацьовує їх. Слід ретельно вивчити статті, брошури, експрес-інформацію та іншу літературу, яка стосується технологічних особливостей виробництва, процесу, факторів. На кожне літературне джерело рекомендується завести картку, де зазначають прізвище автора,     назву     книги     або     статті, видавництво,    місце    і    рік    видання. Робота над літературними джерелами полягає не в переписуванні, а в творчому осмисленні матеріалу, і в самостійній його трактовці.

2.4   Організація консультацій при виконанні дипломних робіт

Основна задача - направляти учнів у процесі виконання завдання на правильний шлях, розвивати, його самостійність при вирішенні конкретних питань, використанні довідкової літератури, використанні досвіду, отриманого при проходженні виробничої практики.
Викладач повинен розвивати й заохочувати ініціативу учнів, направлену на технічно грамотне вирішення завдання. При цьому він ні в якому разі не повинен нав'язувати учням готове рішення.
Рекомендується проводити індивідуальні консультації в присутності других учнів. Це дає можливість викладачу знайомити більшу кількість випускників із загальними положеннями виконання дипломної роботи уникаючи повторень, робити аналіз допущених і попередження аналогічних помилок.
Рекомендується викладачам спецтехнології за розділами виконувати такі роботи:
- розробляти завдання на дипломні роботи, які задовольняють вимоги кваліфікаційної характеристики; видавати їх випускникам у письмовому вигляді в обумовлені строки;
- проводити інструктажі з учнями й довести до кожного випускника його завдання;
- визначати кожному випускнику обсяг роботи; при виявленні помилок необхідно вимагати від випускника доопрацювати роботу для повторної її перевірки;
- проводити консультації згідно розкладу в вигляді бесід з метою надання допомоги при плануванні технологічного процесу і з метою перевірки виконаної роботи;
- розвивати почуття відповідальності за прийняття рішення і виконання роботи.

3. Методичні вказівки до написання дипломної роботи

3.1  Титульна сторінка

Оформлення титульної сторінки повинно бути чітким без зайвих прикрас, допускається втілення невеликого малюнку, який відображає тему роботи    (Додаток 1). Оформлення роботи починається титульним аркушем, надрукованим українською мовою та містить в собі:
- інформацію про назву міністерства, до якого належить навчальний заклад,
- назву навчального закладу,
- назву професії,
- тему дипломної роботи,
- прізвище та ініціали керівника дипломної роботи,
- прізвище та ініціали учня,
- назву міста в якому знаходиться навчальний заклад та рік написання дипломної роботи.

3.2   Завдання до дипломної роботи

Завдання затверджується заступником директора з НВР та розглядається на засіданні методичної комісії відповідного профілю. При видачі його учневі викладач спецтехнології повинен назвати терміни виконання кожного з розділів і роботи в цілому.
Аркуш завдання повинен містити наступну інформацію: ПІБ учня, назву спеціальності, номер групи, дату видачі, терміни здачі, тематику робіт, ПІБ керівника роботи. Видається аркуш завдання під особистий підпис учня (Додаток 2).

3.3 Зміст

Зміст - є відображенням плану роботи з конкретними вказаними сторінками в роботі     (Додаток 3).

3.4 Вступ

У вступі необхідно обґрунтувати актуальність і доцільність обраної теми, мету, предмет та об'єкт дослідження, основні завдання, які необхідно вирішити при розкритті даної теми. Вступ (1-2 ст.) повинен містити обґрунтування актуальності і практичного значення обраної теми дипломної роботи. Вмотивовано довести, що виходячи із сучасного стану розвитку економіки регіону обрана тема є актуальною, як з точки зору теоретичних знань, так і з практичних умінь та навичок.

3.5   Основна частина

Основна частина - розкриває теоретичну сутність теми, її аспекти, розглядаються основні проблеми теми, застосування на практиці. Основна частина, що складається з теоретичних розділів, повинна охопити питання поставленого завдання.

У першому розділі розглядається технологія вирощування і збирання певної сільськогосподарської культури. Слід враховувати регіональний компонент і перевагу слід надавати культурам, вирощування яких поширене в даному регіоні. В даному розділі рекомендується приділити увагу висвітленню наступних питань: господарське значення та біологічні особливості культури, особливості виконання основного та перед посівного обробітку ґрунту, строки та технологію виконання посіву, операції догляду за посівами та строки і технологію збирання врожаю сільськогосподарської культури.

Другий розділ охоплює питання комплектування і підготовка до роботи, визначеного в завданні, машинно-тракторного агрегату. Робота над другим розділом передбачає висвітлення таких питань: щозмінне технічне обслуговування трактора та сільськогосподарської машини при підготовці агрегату до роботи, перевірку технічного стану та операції під час агрегатування та комплектування машинно-тракторного агрегату та опису операцій з технологічної наладки сільськогосподарської машини відповідно до виробничих умов.

Третій розділ передбачає висвітлення питання технології виконання ремонтних робіт заданої системи чи складової частини трактора. При роботі над третім розділом рекомендується звернути увагу на висвітлення наступних питань: опис будови та принципу дії, діагностування та можливі несправності, технологія виконання ремонтних робіт з використанням інструменту та обладнання відповідно до заданої системи чи складової частини трактора.

У четвертому розділі розглядаються питання охорони праці та екологічного захисту навколишнього середовища. Робота над четвертим розділом передбачає висвітлення таких питань: дотримання правил безпеки праці під час роботи на відповідному агрегаті та під час виконання ремонтних робіт, висвітлення питань екологічного захисту навколишнього середовища під час роботи на відповідному агрегаті та виконанні ремонтних робіт.

3.6  Висновок

    У висновку викладаються підсумки проведених досліджень і висновки автора, а також рекомендації з практичного застосування отриманих результатів роботи.

3.7  Список використаної літератури

Список літературних джерел подається у такій послідовності:
1) перелік інструкцій та нормативних документів;
2) навчально-методична, спеціальна література.
Підручники та посібники описують таким чином: прізвище та ініціали
автора, назва підручника, місце видання, видавництво, рік видання.

3.8  Додаток.

Додатки – матеріал, що доповнює розділи роботи. Кожен додаток
слід починати з нової сторінки із зазначенням вгорі по центру сторінки слова
«Додаток» і його позначенням цифрами.
Додаток повинен мати заголовок, який друкують симетрично відносно тексту з великої літери окремим рядком, наприклад (Додаток 2).

4. Вимоги до оформлення сторінок дипломних робіт

1. Сторінки тексту дипломної роботи, ілюстрації, таблиці повинні відповідати формату А4. Допускається для ілюстрацій, таблиць застосування, як виняток, формату АЗ.
2. Текст може бути роздрукованим на персональному комп'ютері або написаний від руки на одній стороні листа білого паперу через півтора інтервалу з дотриманням наступних полів: ліве - 30 мм, верхнє - 15 мм, праве -10 мм, нижнє - 20 мм. Міжрядковий інтервал повинен бути однаковим.
3. Загальний обсяг розрахунково-пояснювальної записки, згідно інструкції про порядок проведення випускних кваліфікаційних екзаменів в закладах П(ПТ)О, встановлено не менше 20-30 сторінок друкованого тексту (рукописного 35-40 сторінок) формату А4(210x297 мм).
4. Вписувати в текст окремі слова, формули, умовні позначення допускається лише чорним чорнилом чи тушшю. Помилки, описки й інші неточності допускається виправляти підчищенням і зафарбовуванням білою фарбою.
5. Прізвища, назви організацій і фірм, назви виробів приводять мовою оригіналу. Допускається приводити їх у перекладі на мову дипломної роботи з додаванням оригінальної назви при першому згадуванні.
6. Заголовки розділів друкують симетрично тексту прописними буквами, а заголовки підрозділів - малими літерами з абзацу (перша літера - велика). Переноси слів у заголовках не допускаються. Крапку наприкінці не ставлять. Якщо заголовок складається з двох назв, їх розділяють крапкою. Підкреслювати заголовки не допускається. Відстань між заголовком і текстом повинна бути 3-4 інтервали. Кожен розділ варто починати з нового рядка.
7. Сторінки курсової чи дипломної роботи, включаючи, титульний лист, ілюстрації, таблиці, розташовані на окремих аркушах нумерують арабськими цифрами без крапок і тире.
8. Розділи, підрозділи, пункти нумеруються арабськими цифрами, наприклад: 1., 1.1., вступ і висновок не нумеруються.
9. Не одиничні ілюстрації, таблиці і формули нумеруються арабськими цифрами в межах розділу, наприклад: 2.1. Позначення ілюстрації („Рис.2.1.") поміщають нижче пояснювального напису, таблиці („Таблиця 2.2.") - у правому верхньому кутку, ілюстрації і таблиці можуть приводитися в додатках. Номер формули в дужках - із правої сторони листа на рівні формули, наприклад:

                                 lлів= В + В ст  - С / 2 (1.1)

10. Примітки до тексту і таблиць допускається приводити построково.
11. Ілюстрації. В роботі варто застосовувати малюнки, фотографії, вмонтовані або наклеєні на стандартний лист, розташовуючи їх після першого посилання або в додатку. Ілюстрації повинні мати назву, при необхідності, під рисунковий текст,що поміщають під ними.
12. Таблиці. Цифровий матеріал в роботі оформляється у вигляді таблиць, що мають свій заголовок і розташовані після першого згадування в тексті або додатку. Допускається переносити таблицю з великою кількістю рядків на іншу сторінку (заголовок не повторюється). При великій кількості граф таблиці допускається поділяти на частини і розташовувати їх одна над іншою в межах сторінки.
13. Формули. Рівняння і формули варто виділяти з тексту вільними рядками. Перенос допускається тільки після математичних знаків. Пояснення символів і коефіцієнтів випливає з приведень під формулою, починаючи зі слова: «де». Значення кожного давати з нового рядка.
14. Посилання. Посилання на джерела виділяються в тексті двома косими рисками і приводяться або в підрядковій примітці, або в списку джерел відповідно до стандарту. Посилання на ілюстрації, чи формули таблиці вказують їх порядковим номером, наприклад: Рис. 1.2., (2.1) - для формули, табл. 3.2.
15. Титульний лист. Титульний лист заповнюється за формою, приведеною в додатках (Додаток 1).
16.      Рубрикація тексту.  Рубрикація — це членування тексту на складові частини, графічне відокремлення однієї частини від іншої, а також використання заголовків, нумерації тощо. Рубрикація є зовнішнім вираженням композиційної будови ділового паперу. Ступінь складності рубрикації залежить від обсягу, тематики, призначення документа. Найпростіша рубрикація — поділ на абзаци.
Абзац — це відступ управо у початковому рядку, яким починається виклад нової думки у тексті, а також фрагмент тексту між двома такими відступами.
Вважається, що середня довжина абзацу має бути 4-6 речень, проте в текстах документів бувають абзаци, що складаються з одного речення. Однак, якою б не була його довжина, слід пам'ятати, що це внутрішньо замкнене смислове ціле.


Додатки